När det gäller design designers själva är mycket hårda kritiker. Det finns dock vissa undantag, som alltid bryter mot reglerna och dessa oftast är fallen för de välkända "mjuka fläckar". Dessa varierar från en person till en annan men främst de behandlar faktorer som bilar, motorcyklar, high end hi-fi-anläggningar, konstverk och samlare objektobjekt. På denna punkt skulle jag vilja säga att beskrivningen "Jag är inte en som jag gillar och har aldrig används i dessa artiklar. Men i denna faktor måste den användas som vad jag skriver om har drabbat min personliga designfaktor inspiration "soft spot". Det är ingen annan då sexig, skarp, smidig och dynamisk gavs av en segelbåt. Jag tycker att den högsta formen av exklusiva high end design kommer från båtar och är min främsta inspirationskälla. När Anoushka Hempel designade Beluga på 90-talet var vi alla ser med stor häpnad. En perfekt matchning av en detaljerad utformad segelbåt i kombination med en hög slut design inredning. När jag visade bilderna av denna segelbåt som du är på väg att se l jag var mer då inspirerad att jag var upphetsad och väckte designly sett. 
Denna 100ft segling skönhet skapades av Stockholm baserade Claesson Koivisto Rune arkitekter. Dess utformning hålls till ett rent snitt exklusiv minimerad användning av material och inventarier. Den seglar med en dominerande faktor, men dess faktiska utformning är subtil och prestigefyllda. Den totala dynamiska linjära enkelhet och akter efterfrågan uppmärksamhet ägnas. 
Segling runt havets catwalk med stolthet, som en gäst förvåning bedrivs i det inre. Den viktigaste faktorn som gör interiören så viktigt är inspirationen till den. På alla segelfartyg, båtar och allt flyter finns vattenlinjen som omger utsidan. Idén om vattenlinjen blev konceptet att förena utsidan med insidan. Under hela interiören allt under denna "vattenlinjen" är något blekt valnöt, framför allt vitt. Denna fortsättning kommer med alla rum och utrymmen tillsammans, förena och göra konceptet starkare och mer funktionell. De lampor, strömbrytare och beslag är rena skuren vassa och inte överskugga betydelsen av designen. 

Det finns inga tillbehör och prylar runt, trots allt, då rå design är bra allt du vill göra är att stirra och inte täcker den med inventarier och krusiduller. Detta exempel och den främsta betydelsen av ordet sexig i design är detaljerna i trappan. Jag har inte sett något sexigare i någon typ av yacht sedan detta detaljer. Den harmoni och jämnhet av sido förhöjda trappan handeln är ett konstverk för sig själv. 
Köket hålls ovanför vattenlinjen hela tiden är konstruerad helt i vitt. Det påminner om 70-talet med en högre klass detaljer. Storleken är ganska ovanligt eftersom det innehåller en komplett passform ut och det brukar aldrig gäller i en segelbåt. I det här fallet men vi talar inte om någon segelbåt. Avslutningsvis bara en fras "Grattis ni inspirerade oss verkligen". 
Projektbeskrivning, Yacht Arkitekt: Claesson Koivisto Rune Arkitektkontor AB Lag: Mårten Claesson, Eero Koivisto, Ola Rune, Palle Nilstein År: 2009 Kund: Privat Plats: Medelhavs / Karibien Specifikationer: 100 ft / 30,5 m, enstaka mast fotografering: Rasmus Norlander 
|